Ik had een weekend met een gouden randje. Ik zou u in detail kunnen vertellen waarom, maar dit is een nog altijd een tuinblog en geen column in de flair. Laat ik dus maar meteen doorspoelen naar zondagochtend, toen trok ik naar de wekelijkse bloemenmarkt op de Kouter, niet echt van plan veel te kopen, want de tuin was toch goed zoals hij was en ik zou toch beter wachten op de herfst enzo. Doch, goede voornemens zijn er om te breken en ik laadde al snel mijn bakfiets vol met gaura, japanse anemonen, zonnehoed en nog iets waar ik de naam van vergat. Voor 12 plantjes betaalde ik 42 euro. Veel geld. Daar moet ik toch echt iets op vinden. 
Het werd mooi weer en dus trok ik mijn standaard tuinplunje aan, zijnde een bikinitop, korte broek, teenslippers en stro-hoed. Teenslippers zijn eigenlijk onpraktisch om te tuinieren, maar in rubber laarzen of sneakers krijg ik verhitte voeten. Misschien moet ik het eens proberen op klompen? Of olijke crocks? Tips welkom in de commentaren (oei, nu begint het hier toch nog op een flair column te lijken...)
Eerst zette ik de haag strak en pakte ik de composthopen aan. Die hadden mijn huurders achteraan in een schaduwrijk hoekje gezet, juist op de plaats waar ik een bosbessenbosje wil planten. 
Toen ik daarmee klaar was, voelde ik tot mijn verbazing nog steeds geen spoortje vermoeidheid, de korte nachten van het weekend ten spijt. Dan maar geen siesta en flink doordoen.
Het middelste deel van de border had ik tot nu met rust gelaten, daardoor was het wel wat overwoekerd door gras en haagwinde, wat om een drastische aanpak vroeg, schoffelen zou zinloos zijn. Ik heb alle vaste planten dan maar uitgegraven en de wortelkluiten ervan volledig vrij gemaakt van het onkruid. Daarna alles herschikt en ook een plek voor de nieuwe planten gezocht. Vervolgens goed water gegeven en een laagje mulch van cacao doppen aangebracht. Daar ben ik echt tevreden over, de grond droogt zo veel trager uit, waardoor je eigenlijk alleen nog bij aanplant hoeft te gieten. Je trekt ook meer wormen aan en dat is ook mooi meegenomen.
In al mijn enthousiasme ben ik vergeten een goede "voor" foto te maken, dus moeten jullie het doen met eentje die al een paar weken oud is.
Er is nu weer voldoende plaats vrijgekomen om er een massa bloembollen te planten en voor een mooie roos en de taxus-snoeivorm waar ik nog van droom. Maar dat is voor de herfst. Nu ga ik even niets meer doen in de tuin. Alleen genieten mag nog. Dat en het gras maaien, natuurlijk.

  








Reacties

  1. Planten zijn meestal een pak goedkoper bij de vaste plantenkweker.
    Ik gebruik wandelschoenen, veiligheidsschoenen, laarzen of plastieken klompen in de tuin, afhankelijk van 't werk dat ik doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. U daar niks van aantrekken dat dit een 'tuinblog zou moeten zijn'. Per slot van rekening is Menck (https://menckweserhutte.wordpress.com/2016/08/02/de-pubertijd-van-toen-linde-bos/) ook al de soft-erotische tour op gegaan ;-)
    De tuin ziet er wel prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie tuin heb je! Complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten